Der er for tiden megen debat i både medierne og på de mange forskellige sociale platforme, omkring den evige kamp mellem pendling og privatkørsel.
Dette skyldes ikke blot et stigende globalt fokus på miljø og klima, men i særdeleshed også en øget tendens hos den danske befolkning til at lede efter de transportløsninger der er økonomisk forsvarlige, og hvis der er penge at spare på transportposten, så gør vi det gerne.
Men hvis du som fornuftig forbruger med et budget står og skal vælge imellem bil, offentlig transport eller noget helt tredje – hvad er så det mest fornuftige i 2019?
Der er nye konkurrenter på spil
Du har måske selv gået og flirtet med tanken om, at 2019 skal være året hvor du køber den smukke nye BMW til dig selv i julegave.
Og der er da også mange der brændende ønsker sig en lækker drømmebil og friheden til at kunne køre hvor de vil, når de vil – men denne tankegang udfordres af de der sværger, at offentlig transport er fantastisk. Man bør nærmest skamme sig, hvis man vælger den fine røde dyt over bumblebussen og lyntoget.
Debatten mellem privatbilister og de der tager den offentlige transport har hærget i årevis, men slagmarken er ikke lige så perfekt opdelt, som den var for blot få år siden – tjenester såsom bil leasing, lånebiler og lignende, udgør en ny stærk konkurrent indenfor transportverdenen.
Selvom man kunne have håbet at offentlig transport her ville brillerer i en grønnere og mere klimafokuseret verden trods den øgede konkurrence, ser virkeligheden langt fra sådan ud.
Pendling er blevet dyrere i 2019
De seneste 17 år er det blevet markant dyrere for danskerne at anvende offentlig transport.
Iblandt befolkningsgrupperne, er det de unge der har klart stigninger bedst, da de endnu har adgang til fordelagtige priser med bl.a. ungdomskort og studiekort.
Det ser dog langt fra lige så godt ud for de andre aldersgrupper, og særligt pensionisterne har måtte takke farvel til store rabatter.
Tal fra Information viser, at en tur med tog er steget med 55 procent, mens prisen for almen buskørsel er steget cirka 70 procent de sidste 17 år.
Samtidigt er prisen for at køre i egen bil faldet betydeligt, med hele 15 procent – hvilket har medvirket at der disse dage er langt flere biler på de danske veje.
Dette til trods for politikernes interesse i CO2 neutralitet og fokus på klima.
Hvad der kunne have været en fordel for den offentlige transport, de stigende benzinpriser, viser sig desuden ikke at føre til prisforåsagede skrækscenarier hos den danske befolkning, for ifølge DR vil både kørselsfradraget for pendlere og borgere der kører i egen bil stige, om end pendlernes med et par øre ekstra (se den fulde artikel her)